Saturday, February 7, 2009

Wartawan Sinar Harian mula berkata

Warta Raub menyampaikan apa yang sepatutnya disampaikan sendiri Wartawan Sinar Harian Unit Raub, Wan Juhaida Wan Hassan (selepas ini disebut Skuad Raub), apabila keadaan mendesak semakin hari mempersoalkan KETIDAKADILAN Sinar Harian dalam melaporkan berita.

Skuad Raub kali ini mengeluarkan kenyataan balas bukan untuk mempertahankan diri semata-mata, tetapi sebagai penjelasan sebenar, agar orang lain tidak boleh mempertikaikannya lagi.

Semasa Skuad Raub menyiarkan artikel berkenaan Shah Moin, struktur penyampaiannya mengikut prosedur dan etika penulisan, kerana tidak ada bantahan rasmi daripada sesiapa berkenaan isi artikel yang dikeluarkan.

Skuad Raub juga memberi RUANG kepada Shah Moin untuk memberi maklum balas berkenaan perkara tersebut, tetapi DIBIAR SEPI dan lebih memilih untuk tidak mahu menjawab.

Shah Moin juga mengeluarkan kata-kata "Biarlah apa jua orang nak kata, terpulang. Itu hak mereka," katanya kepada Cikgu Bob.

SMS daripada Skuad Raub juga tidak dibalas Shah Moin.

Sekiranya artikel Skuad Raub SALAH dan terus menyalahi etika penulisan, mengapa pula tidak ada susulan SAMAN daripada Shah Moin?

Senang sahaja pada pandangan Warta Raub, Shah Moin sengaja membiarkan keadaan berterusan tanpa dia bersuara, kemudian dia boleh menjadikannya sebagai KONONNYA mangsa situasi.

Shah Moin juga berniat memburukkan Sinar Harian apabila sering menyebut Sinar Harian berniat memburuk-burukkannya di mana-mana majlis yang dihadiri.

Masyarakat yang mendengar kata-kata tersebut pula menyampaikan rasa meluat mereka kerana mereka sudah tahu perkara sebenar. Mereka menyatakan kepada Skuad Raub bahawa mereka sudah tidak mahu mendengar lagi kata-kata Shah Moin yang pandai berlakon.

Skuad Raub pun menyampaikan perkara tersebut semula kepada Shah Moin melalui SMS. Katanya, "antara kita ada level profesional masing-masing. Tidak perlulah Dato' nak sebut2 Sinar Harian dalam mana-mana majlis di Raub sedangkan saya (skuad raub) sudahpun memberi peluang kepada Dato' untuk menjawab balas, tapi Dato' sendiri yang menolak. masyarakat dah meluat dengan semua ni, harap faham," lebih kurang macam inilah ayatnya.

Sekiranya apa yang Skuad Raub buat itu satu kesalahan, cuba anda semua fikirkan, kenapa pada pagi 1 Ogos 2008 seawal jam 7 pagi, orang-orang Shah Moin bertindak memborong semua akhbar Sinar Harian seluruh daerah Raub, sehingga pembaca terpaksa mendapatkan tempahan di Bentong dan Temerloh?

Pada hari yang sama juga tokey kedai fotostat boleh untung dengan menjual artikel tersebut RM0.30 setiap keping berukuran A4.

Mengapa pula pada hari yang sama orang-orang Shah Moin cuba mengarahkan Skuad Raub keluar dari pejabat yang dah lebih setahun didudukinya?Jika Kononnya mengikut peraturan, mengapa SETELAH LEBIH SETAHUN baru nak arahkan?mengapa setelah tersiarnya artikel Yayasan Raub pada hari itu?

Mengapa pula Skuad Raub bertegas untuk tetap tinggal di pejabat berkenaan? kerana dia tidak berbuat apa-apa kesalahan. Semuanya mengikut ketetapan.

Ada juga orang-orang yang tidak berpuas hati menyatakan Sinar Harian dikawal MB Pahang dan kuncu-kuncunya...Masalah yang timbul, Skuad Raub menyatakan bahawa dia tidak pernah bertemu MB Pahang! Tidak ada 1 majlis pun di Raub yang diadakan MB pahang kecuali menjadi TETAMU semasa menyambut Hari Keputeraan Sultan Pahang di Sekolah Sains Tengku Abdullah.

Skuad Raub pasti, MB pahang langsung tidak mengenalinya.

Skuad Raub berkatakan kepada Warta Raub, bahawa setiap artikel yang dikeluarkannya langsung tidak ada kepentingan peribadi, bahkan tidak pernah mengambil atau mengemis daripada mana-mana individu.

Warta Raub bersetuju dengan kenyataan Skuad Raub.

Sekiranya anda (Shah Moin) tidak melakukan kesalahan, mengapa perlu takut pada bayang-bayang sendiri? Mengapa nak borong semua akhbar semata-mata nak mengaburi masyarakat?
Biar apa jua yang anda lakukan, kebenaran tetap sampai kepada mata yang melihat.

Warta Raub juga bertanyakan berkenaan kaitan MB pahang dengan Shah Moin, Skuad Raub memberitahu bahawa dia langsung tidak pernah tahu bahawa 'ada persengketaan' antara dua pemimpin itu, bagaimana pula MB pahang boleh mengawal Sinar Harian?

Kini, Warta Raub harap individu berkaitan terutama saudara yang menggelarkan dirinya AnWar dapat menilai sendiri. Dan kepada Tom Hagen@Amien, AnWar, anda perlu tahu bahawa setiap pendedahan Warta Raub tiada sebab PERIBADI melainkan memperjuangkan hak masyarakat. Anda berdua tidak berhak mengeluarkan kata-kata tersebut MELAINKAN ANDA MENGENALI SIAPA ANAK SRIKANDI. Anda kenal?!

1 comment:

aNaK sRiKaNdI said...

kalau ada komen yang tak publish...bukan bermakna tak berani, tapi inilah KUASA pemilik blogger.
Ingat semua komen kat blog2 pemimpin kena publish ker?Buat apa nak ikut cakap orang kalau dah tahu hak dan kuasa sendiri...Kalau rasa nak komen panjang2, buka blog sendiri. takde sape nak larang. kalau nak baca, baca, kalau taknak, boleh buat tak nampak. senang je hukum dunia ni.