Saturday, December 20, 2008

Anuar 'milik' siapa?

BANDAR RAUB - Ahli Majlis Daerah Raub, Anuar Mat Din (52) yang juga Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian menghadapi pertuduhan salah guna kedudukannya dalam agensi itu empat tahun lalu.

Pada 23 Jun lalu, Anuar (gambar) diiringi dua pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR) Raub bagi mendengar pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Zainal Abidin Kamarudin dalam kamar Mahkamah Sesyen, di sini.

Anuar dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegah Rasuah 1997 (Akta 575) kerana menggunakan Perniagaan Warnasari untuk memasukkan sebut harga bernilai hampir RM180,000 bagi kepentingan diri sendiri.

Dia diarah melaporkan diri di pejabat BPR Raub sebelum atau pada 4 haribulan setiap bulan dan dilarang keluar dari negeri ini tanpa kebenaran mahkamah.

Sikap Anuar yang bersahaja dan naif itu mendatangkan simpati masyarakat Raub dan ada di kalangan ahli UMNO yang tidak dapat menafsirkan bahawa Anuar ini berpihak kepada pimpinan A atau B (dalam UMNO).

Malah, menjelang pemilihan UMNO Bahagian, Oktober lalu Anuar dikatakan berbincang dengan tokoh pimpinan B untuk dilepaskan dari perbicaraan kes tersebut, tetapi perkara tersebut disangkal pimpinan B dan menyatakan ia hanyalah 'penyeri' yang mewarnai kempen pemilihan ketika itu.

Perbicaraan terhadap kes tersebut tetap diteruskan bermula 22 Oktober lalu dan masih belum mencapai kata putus.

Warta Raub difahamkan, walaupun Anuar dibelenggu masalah tersebut, dia tetap mendapat kepercayaan ahli UMNO Cawangan Cheroh untuk melantiknya sebagai KETUA bagi musim baru ini.

Pasti masyarakat ingin mengetahui keadaan Anuar dan apakah yang dilakukan dalam kehidupannya hari ini kerana masalah yang dihadapinya itu boleh dikatakan menjejaskan reputasi dan namanya di daerah ini.

Pada 6 Disember lalu, Warta Raub mendapat tahu Anuar sering mengikuti Ketua UMNO Bahagian, Datuk Shahiruddin Ab Moin, menghadiri majlis-majlis jemputan dalam kawasan Parlimen Raub.

Terbukti, Anuar bukannya 'milik' pimpinan B tetapi sebaliknya menjadi 'kroni belangkas' pimpinan A dan menikmati kehidupan mewah, meriah serta bahagia bersama ketua pimpinan itu.

Sahabat Warta Raub sempat mengirimkan gambar majlis keraian di perkampungan Orang Asli Sungai Pasu yang dihadiri Shahiruddin dan 'kroni'nya termasuk gambar Anuar yang sedang 'asyik' bersewang dengan jelitawan Orang Asli di sana.
.
................................................................................................................................
Warta Raub tidak ingin mengulas lanjut mengenai perkara ini kerana sudah jelas dan pasti 'kehidupan' penyokong pimpinan A ini 'amat selesa' dan tidak gentar pada hukuman yang tersedia menanti. Mungkin mereka 'dilindungi'.




1 comment:

Teo Wei Sing said...

Salam muhibah!!!

Countdown @ Taman Budaya Negeri Pahang sempena tahun baru 2009 akan berlangsung pada pukul 9pm 31/12/2008 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara Negeri Pahang dengan kerjasama Kelab Teater Rajuk.

Kali ini, ingin saya melahirkan perasaan kagum dan puja kerana jarang-jarang sekali acara countdown ini berlangsung dalam bentuk yang menjunjung bahasa, seni dan sastera. Untuk perhatian para pembaca blog ini, saya turut diundang sebagai deklamator jemputan dalam acara yang gilang-gemilang ini. Buat kali pertama acara countdown dramatik dan fantastik ini dapat saya dan saudara-saudari saksikan.

Saya juga berbesar hati apabila nama besar artis jemputan seperti Lim Swee Tin, Roslan Madun, Arippin Said, Nor Fazrah, Raja Lawak Pak Tam, Juara Deklamasi Sajak Pahang Azmy Ahamad dan sebagainya akan tampil bersama dengan hadirin yang akan datang. Selain itu, VVIP yang diundang turut akan mendeklamasikan sajak sebelum acara kemuncak countdown...

Semoga majlis countdown ini akan turut diwarnai dengan kehadiran saudara-saudari yang membawa azam baru, demi bangsa dan negara. Datang, jangan tak datang... saudara/ri turut diundang hadir...