Saturday, December 20, 2008

Syarat baru jawatan ketua kampung

BANDAR RAUB - Biarpun perkara ini diutarakan dalam artikel keluaran lepas, Warta Raub mendapat makluman terbaharu berkenaan pemilihan ketua kampung atau Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dalam daerah ini.

Seorang kenalan datang menemui Warta Raub dan menceritakan satu situasi di mana terdapat seorang tokoh pemimpin dalam satu kawasan 'dihubungi' pegawai khas yang menawarkan jawatan Pengerusi JKKK kepada tokoh tersebut.

Tawaran menerusi panggilan telefon itu menetapkan syarat bahawa kemestian bagi mereka adalah menyokong penuh pimpinan Datuk Shahiruddin Ab Moin (gambar) tanpa sebarang keraguan.

Melihatkan keadaan yang seperti dirancang itu, pemimpin berkenaan mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut atas alasannya yang tersendiri.

Kenalan Warta Raub menyatakan bahawa kawasan kediaman pemimpin terbabit dikenal pasti menolak secara total cara pentadbiran dan pimpinan Shahiruddin yang terkenal dengan kronisme serta 'lanun darat' yang merompak tanah dan hak milik rakyat di sini terutama Melayu.
...............................................................................................................................
Warta Raub difahamkan pemimpin yang dihubungi itu dapat mengenal pasti empunya suara yang menelefonnya sekali gus menawarkan jawatan (elaun buta RM600) itu sebagai Pegawai Khas kepada Shahiruddin. Tidak habis dengan sogokan semasa pemilihan UMNO Bahagian, Shahiruddin kini 'melebarkan kuasa' dalam menentukan ketua kampung (puppet) pilihannya.

2 comments:

Anonymous said...

begitulah bodohnya UMNO

Anonymous said...

itulah umno yang bodoh