Sunday, January 18, 2009

UMNO Raub bencikan perpaduan

BANDAR RAUB - Jika dilihatkan kepada tingkah laku dan sikap yang ditunjukkan pimpinan 'pilihan' UMNO Raub kini, dapat diterangkan secara keseluruhannya bahawa mereka (individu) ini amat bencikan perpaduan.

Rata-rata penduduk Raub yang ditemui meluahkan pendapat dan pandangan yang sama apabila mereka sering memainkan sentimen 'perkauman' dan bertindak 'pangkah-memangkah' ataupun 'cantas-mencantas' biarpun berada dalam rumpun yang sama.

Memang 'pelik' bila dikatakan terdapat PERKAUMAN dalam pentadbiran mahupun keahlian UMNO di sini, tetapi itulah hakikat yang perlu ditelan generasi muda hari ini.

sifat perkauman ini (biarpun dilihat dari mata kasar, mereka ini sama sahaja berhidung penyek dan kembang), terlalu ketara kelihatan melibatkan pimpinan 'mata duitan' dengan pimpinan 'berpendidikan'.

Ada kalanya, sikap pimpinan 'mata duitan' ini lebih agresif dan berjaya menakluki pemikiran sesetengah penyokong pimpinan 'berpendidikan'. (inilah kuasa RM), dan sikap pimpinan 'berpendidikan' juga ada kalanya mampu mempengaruhi sesetengah penyokong 'mata duitan' dengan menggunakan kaedah RM jugalah (terpaksa).

Warta Raub lebih senang memperkenalkan pimpinan 'mata duitan' ini sebagai 'KEM A' yang juga pentadbir UMNO RAub hari ini, dan juga 'KEM B' adalah pengenalan kepada pimpinan 'berpendidikan' yang sebenarnya memenangi hati sebahagian besar penduduk di sini.

Secara kritisnya, Warta Raub lebih suka memperkatakan sikap dan perlakuan pimpinan KEM A kerana merekalah yang bertanggungjawab mencorak kepercayaan generasi muda hari ini.

Kini, sifat semula jadi mereka yang tidak profesional dan telah berakar umbi itu terus berkembang dan menjalar ke segenap pelosok pentadbiran di daerah ini.

Sama seperti contoh kejadian yang disampaikan dalam artikel terdahulu (kes di Kuala Atok), bagaimana mereka mahu membentuk sebuah komuniti yang cemerlang dan berdaya saing sekiranya mereka sendiri seolah-olah ter'bodoh' menunjukkan kelemahan mereka dalam pentadbiran.

Sama juga seperti isu pelantikan dan pemecatan ketua kampung yang pernah diutarakan sebelum ini. Tindakan mereka sama seperti menunjukkan mereka tidak mahu dicabar, ego dan tidak mahu menerima kelemahan yang disingkap penduduk tempatan.

Ada juga kisah yang hampir sama melibatkan pemilihan ketua blok di Felda Gugusan Tersang yang cuba dicemari dengan pemilihan songsang dan pilih kasih oleh Pegawai Seranta Felda, Abdul Aziz Abas (dikenal pasti - penopang kuat Ketua Umno Bahagian).

Sesiapa sahaja calon yang dirasakan menentang kepimpinan Datuk Shahiruddin Ab Moin, akan disenarai hitamkan! (termasuk Wartawan Sinar Harian - Unit Raub) - Apa ke ada hal.....

Tindakan mereka yang memangkah dan mencantas sesetengah pemimpin masyarakat ini dianggap sama seperti TERLALU BENCIKAN PERPADUAN!

Warta Raub sebenarnya terlalu sayangkan UMNO, bukan kerana Anak Srikandi ini ahli UMNO, tetapi kerana UMNO adalah satu-satunya bukti kekuatan Melayu yang perlu dipertahankan.

Tetapi Warta Raub amat menentang pentadbiran pemimpin-pemimpin UMNO Raub hari ini kerana setiap tindakan mereka menampakkan akal fikiran mereka yang hanya separas BUKU LALI (amat menyedihkan).

Tidak hanya bersikap bencikan perpaduan, mereka juga terdiri dari kalangan individu yang 'bodoh sombong' dan 'tidak berpendidikan'.

Anak Srikandi berasa LELAH apabila memikirkan cara terbaik menjadikan Warta Raub sebagai medium pembuka minda buat golongan muda daerah tercinta ini, kerana sebahagian besar pemimpin UMNO Raub dikatakan langsung tidak tahu perkembangan dunia IT, apa lagi membaca buah fikiran bernas masyarakat setempat tentang pentadbiran bodoh mereka.

Sebenarnya, kekosongan akal intelek dalam ruang OTAK mereka menjadikan tindakan pemimpin UMNO Raub sebagai terlalu emosional, tamak, dan menganggap hidup hanya untuk hari esok lalu mereka bertindak seperti babi yang buta dan menganggap orang yang berpendidikan ini sebagai batu penghalang kepada mereka yang ingin merompak harta kekayaan daerah emas ini.

Pangkah! Pangkah! Pangkah! Cantas! Cantas! Cantas! (hanya ini sahaja seruan mereka hari-hari) sekali gus membina benteng yang tinggi memisahkan perpaduan sesama MELAYU!

No comments: